- Детайли
- Категория: Делови
списание Палитра стил - PalitraStyle.com, интервю с проф. д-р Емилия Константинова
В продължение на месец – от 2 октомври до 1 ноември 2018 г. Българският културен институт “Дом Витгенщайн“ във Виена, Австрия, е домакин на ретроспективната изложба на незабравимия Анастас Константинов ”Пътуване в безкрая”. За събитието и отзвука от него разговаряме с проф. д-р Емилия Константинова, артмениджър на галерия „Анастас” и съпруга на художника.
PalitraStyle: Как се стигна до идеята за тази изложба?
Проф. д-р Емилия Константинова: Един творец от ранга на Анастас не може да завърши своя път. Неговият път продължава чрез творбите, които той е оставил. Галерия „Анастас“ в Стария град, която изградихме заедно в продължение на 24 години, е един великолепен образец на едно културно наследство, събрал в едно не само картини, скулптори и мозайки, но и духа на този гениален творец. Факт, заради който всеки град би се гордял. Не мога да си представя как държави като например Испания, Италия, Франция или Австрия ще загърбят една културна даденост, направена от значим съвременен творец и няма да направят всичко възможно за популяризирането й. За съжаление не бих могла да изнеса цялата галерия, с изключителните подови и стенни мозайки с фигури на птици, риби, гущери, цветя и чудати образи, дело на Анастас, за да станат достояние до повече хора в чужбина. Тя остава тук в Стария град да радва пловдивчани и гости на града. Част от картините и скулпторите обаче могат да пътуват и да бъдат представени пред публика извън страната. Катя Кремзер прегърна идеята творби на Анастас да бъдат представени в Дом Витгенщайн. Поканата дойде от проф. Румяна Конева – директор на Българския културен институт, Виена. За което много благодаря. Избрах д-р Райна Дамиани да бъде куратор на изложбата и тъй като добре познавам сградата на Дом Витгенщайн, не беше трудно да изградим концепцията й. Сградата е паметник на културата – стил Балхаус, изчистени архитектурни линии, естествена светлина, високи тавани и дълги стени. Тези дадености своеобразно насочиха концепцията за изложбата към представяне на голямоформатни и малко познати платна на Анастас. Разбира се за цялостната реализация, която не беше никак лесна, не само от технически, но и организационно, помогна цял екип от хора. Тук искам да спомена инж. Николай Константинов, чиято подкрепа беше решаваща за осъществяването на тази мащабна изложба.
PalitraStyle: Творчеството на Анастас Константинов освен, че е оригинално и дълбоко е и многолико. Какво от него избрахте да покажете през публиката във Виена и защо?
Проф. д-р Емилия Константинова: Ще допълня, че избора ми за куратор д-р Дамиани, беше продиктуван от две неща. Тя не само откри няколко изложби на Анастас, но най-важното има дълбоко разбиране за неговите творби. Името на експозицията „Пътуване в безкрая“, което тя избра е наистина попадение за едно творчество, не подлежащо на граници, съизмеримо само с безкрая. Представените 32 маслени платна, рисувани последните години от творческия път на Анастас и няколко скулптори, са допълнение към многозначимия характер на неговото изкуство. Към кураторския проект се включиха пианистките Мария Червенлиева-Гелева и Сребрина Гелева и японската оперна певица Каори Томияма, с които ни свързва дългогодишно семейно приятелство. Все пак голяма част от творчеството му е пропито от музиката, която той винаги с удоволствие слушаше. Благодарение на тях събитието започна с „Хвалите имя Господне” на Добри Христов и завърши с импровизации по Панчо Владигеров и това напълно покри кураторската концепция. Знаем, че Анастас не само като личност, но и като творец имаше специално отношение към духа и християнската вяра. Усещанията, които създава едно силно изкуство в душата на всеки човек, може би са провокирали сензитивността на Катя Кремзер да напише стихотворението „Път към безкрая“ в чест на Анастас. Тези стихове, които тя поднесе, не крия, силно ме развълнуваха и изненадаха публиката.
PalitraStyle: Как се възприема изложбата?
Проф. д-р Емилия Константинова: На фона на изключителните музеи и събития във Виена, както д-р Дамиани каза на откриването, перифразирам, „…картините на Анастас стоят тук в един световен музей“. И наистина общото мнение на публиката беше, че такава сериозна изложба в Дом Витгенщайн не са виждали от много, много години. Искам да споделя личното си впечатление от една българска студентка, изучаваща право, която беше поканила своя курс състуденти. Беше много горда от това, че състудентите й толкова са впечатлени от изложбата, че са изявили желание следващата година да пътуват до Пловдив за да видят на живо музей „Галерия Анастас“. На откриването въодушевлението беше голямо, виждах много хора /не само българи, живеещи във Виена/ да се снимат сред платната на Анастас. Имам обратна връзка, че след откриването изложбата, продължава да се радва на посещения и интерес. Това ме радва изключително много, тъй като изкуството на Анастас трябва да продължи да бъде публично достояние, независимо от липсата на силна институционална подкрепа.
PalitraStyle: Какво планира като изяви в близко бъдеще галерия „Анастас”?
Проф. д-р Емилия Константинова: Подготвяме галерията за догодина, когато трябва да бъде официалното откриване на музей „Галерия Анастас“ . Това събитие ще съвпадне с откриването на Пловдив – Европейска културна столица 2019. Това ме подсеща за 1999 г. когато открихме официално галерия „Анастас“ и то също беше съвпаднало с откриването на Европейския месец на културата в Пловдив, като град подстолица на европейската културна столица тогава гр. Ваймар, Германия.
- В България трябва да се научим да инвестираме в отличниците
- Духовен портал в галерия Анастас
- Празник на живота и съзиданието в галерия Анастас
- Квантово причастие в София
- Микеланджело: Анастас има връзка с космическото
- Старият завет в творчеството на Анастас
- Анастас в битка за духа
- Анастас Константинов: Моят свят е изкуството